Die Brückenmusik 2015 – Deutschlands ältestes Klangkunstfestival

09–10.+12. Juli

Vernissage: 09. Juli, 20h

Pro­gramm

1. Instal­la­tion in der Brücke: Bernd Schurer 09.-10. + 12. Juli

Schurer’s trans­dis­ci­pli­nary artis­tic focus lies on the work with sound in a broad spec­trum of dif­fer­ent con­texts: a con­stant shift, strongly inves­ti­gat­ing the expe­ri­en­tial rela­tion­ship between sound, cog­ni­tion, space and the (human) body. There is a strong fas­ci­na­tion in the study of the per­cep­tion of sound and inter­pre­ta­tive pat­terns, and there are numer­ous artis­tic research projects in the domains of Psy­choa­coustics, Archi­tec­ture, Aural­iza­tion, Soni­fi­ca­tion and Audio– Visual Rep­re­sen­ta­tion Sys­tems. Pre­sen­ta­tions may come in the form of Com­puter Music Dif­fu­sion to Instal­la­tion work to abstract Sound Art. Some of it has been exhib­ited inter­na­tion­ally on var­i­ous scales, from micro gal­leries to pub­lic space, from “art at home” to the Venice Art Bien­nial. Since 1996 he was a co-editor and cura­tor for elec­tronic sound works at the domizil.ch imprint in Zürich, together with Mar­cus Maeder. He cur­rently is very active in the domains of Film Post­pro­duc­tion and Com­po­si­tion and through var­i­ous elec­tronic music and noise projects under pseu­do­nyms like NN and other. Bernd Schurer (born 1970 in Zurich, lives in Berlin) stud­ied Phi­los­o­phy and Film Sci­ence at the Uni­ver­sity of Zurich and Visual Art at the Lucerne Uni­ver­sity of Applied Sci­ences and Arts as well as Elec­troa­coustic Com­po­si­tion | The­ory MA at the Zürich Uni­veristy of the Arts.

Weit­er­führende Links:
heterophenomenological.net
domizil.ch
ausreihe.org
heavylistening.com

2. Per­for­mance: N.M.O. (Navn­gitt Møn­ster Opp­tog), 10.07.2015, 20 Uhr

Navn­gitt Møn­ster Opp­tog brings together Nor­we­gian drum­mer and per­cus­sion­ist Morten Olsen (snare drum, tape delay) and Ruben Patiño (lap­top, mixer). Their joint project blends acoustic and com­puter gen­er­ated sounds while explor­ing the bound­aries of repet­i­tive struc­tures and sound spatialisation.

Weit­er­führende Links:
http://n-m-o.tk

3. Frieder Butz­mann — Vapor Zukunft, 12.07. – 20:00 h

Frieder Butz­mann – Vapor Zukunft
(Konz­ert in der Garage So. 12.07. – 20:00 h)
http://www.friederbutzmann.de

Frieder Butz­mann

 

FAKTEN

– Seit 1995 ist die Brück­en­musik als Klangkun­st­fes­ti­val durchge­hend in der Deutzer Brücke und somit das älteste Klangkun­st­fes­ti­val in Deutschland.

– Der Hohlkör­per der Deutzer Brücke ist ein sehr hal­liger Raum (die Hal­lzeit beträgt bis zu mehrere Sekun­den), was einen einzi­gar­ti­gen Klang erzeugt.

– Die Geräusche, die von der unter der Brücke fahren­den Schiffe und den von der Fahrbahn von den vor­beifahren­den Autos und vor allem von den Strassen­bah­nen über­tra­gen wer­den, gehören zum fes­ten Klang des Hohlkör­pers und sind so immer Teil der Performance.

– Viele inter­na­tional bekan­nte Klangkün­stlerMusiker und Per­for­mancekün­stler sind schon in der Deutzer Brücke aufgetreten.

– Gefun­den haben diesen Auftrittsort Bill Fontana und der Grün­der der Brück­en­musik Peter Behrend­sen als sie auf der Suche nach ungewöhn­lichen Klan­gorten in Köln unter­wegs waren.

– Die Kom­bi­na­tion aus Klangkun­st­fes­ti­val, Brück­en­hohlkör­per als Auftrittsort und die zen­trale Innen­stadt­lage ist weltweit einzigartig.

Juni 17, 2015

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